علی صدیقی پاشاکی

دغدغه هایی از جنس فرهنگ و مذهب

علی صدیقی پاشاکی

دغدغه هایی از جنس فرهنگ و مذهب

علی صدیقی پاشاکی
پیوندهای داخلی وبلاگ

ارزش گشودن گره از کار دیگران

چهارشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۵۲ ق.ظ

سَمِعْتُ الصادِقَ علیه السلام یَقُولُ: قَضآءُ حاجَةِ الْمُؤْمِنِ اَفْضَلُ مِنْ اَلْفِ حِجَّةٍ مُتَقَبَّلَةٍ بِمَناسِکِها وَ عِتْقِ رَقَبَةٍ لِوَجْهِ اللّهِ وَ حُمْلانِ اَلْفِ فَرَسٍ فِى سَبیْلِ اللّهِ بِسَرْجِها وَلُجُمِها. 1 


ترجمه:

امام صادق علیه السلام فرمود: بـرآوردن حاجت مؤمن فضـیلتش بیشتر است از هـزار مرتبه حـجّى که تمام مناسک آن قبول شـده باشد و آزاد کـردن یک بنده در راه خدا و مصرف بار هزار اسب در راه خـدا هـمراه زیـن و لجامش.

توضیح:

مهم نیست حاجتی که بر آورده می کنید بزرگ باشد یا کوچک. فقط کارگشایی و گره گشایی از کسی باشد. و هر چه آن فرد نزدیکتر بود ارزش کار هم بیشتر است.

هر کدام از اعمال بالا زحمت طاقت فرسا و هزینه های زیادی در بر دارد، اما اثر رفع نیاز یک انسان بسیار ارزشمند تر است.


شخصی به من مراجعه کرده بود برای رفع مشکلی. بعد از مدتی صحبت کردن که متاسفانه کاری هم از دستم بر نمی آمد برایش انجام دهم، هنگام خداحافظی تشکر کرد و گفت: با اینکه مشکلم حل نشد، اما چون درد دل کردم سبک شدم. حس می کنم بهتر می توانم بر مشکلاتم غلبه کنم. یا حداقل تحمل کنم.


نتیجه:

گاهی پیش خودم فکر می کنم که ما همین اثر کم را هم از همدیگر دریغ می کنیم. به سادگی از کنار مشکلات یکدیگر گذر نکنیم. شاید اثری داشته باشد که ما از آن غافلیم.

و خیلی این فکر آزارم می دهد که اگر مشکلی از کسی حل نمی کنیم، دیگر چرا زخم زبان می زنیم؟! شاید کمترین کار همین باشد. و البته برای برخی سخت ترین. به قول معروف خیر نمی رسانی، شر هم مرسان.



1. بحارالأنوار، ج 72، ص 285

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی