علی صدیقی پاشاکی

دغدغه هایی از جنس فرهنگ و مذهب

علی صدیقی پاشاکی

دغدغه هایی از جنس فرهنگ و مذهب

علی صدیقی پاشاکی
پیوندهای داخلی وبلاگ

انتظار فرج از نیمه خرداد

پنجشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۹، ۰۲:۱۸ ب.ظ

سالها می گذرد، حادثه ها می آید

انتظار فرج از نیمه خرداد کشم

واقعه 15 خرداد سال 1342 که با بازداشت امام خمینی ره همراه بود، جنبشی سیاسی اجتماعی به همراه آورد، که مقدمه ساز بسیاری از اتفاقات بعدی شد. و می توان از آن به عنوان جرقه اصلی انقلاب اسلامی و شکل دهی خط رهبری و ورود به شاهراه انقلاب تعبیر نمود.

مردم رهبر خود را شناخته و در حمایت از او به حرکت در آمدند. واقعه 15 خرداد در حقیقت بیعت اولیه امت با امام بود. بیعتی که با پیروزی انقلاب به حد اعلی رسیده و بعد از آن جلوه های منحصر به فردی به وجود آورد، که در حافظه تاریخ ماندگار شد.

قیام 15 خرداد از منظر امام ره یک واقعه ویژه که دارای ابعاد مختلف و اثرات خاصی است، شناخته می شود. که نه یک اتفاق ساده، بلکه دارای پیچیدگی هایی است که شناخت آن به فهم بیشتر انقلاب و حرکت عظیم مردم کمک می کند.

و ساده انگارانه است اگر گمان کنیم این واقعه، صرفا یک هیجان مردمی و واکنش دولتی بوده است.

قیام 15 خرداد مقدمه ای برای وقوع انقلاب اسلامی بود. خون های مجاهدان و شهدا، چنان تأثیر و چوششی ایجاد کرد که از همان زمان وقوع باعث تغییراتی در محاسبات رژیم پهلوی شد. این واقعه توانست عمق ارتباط قلبی و روحی مردم و امام را نشان دهد.

در واقع بازداشت امام ره آن گونه که رژیم پهلوی تصور می نمود، یک بازداشت معمولی نبود. چه اینکه بازداشت انقلابیون و علما مسبوق به سابقه بود، اما هیچکدام جوشش و هیجانی به دنبال نداشت. لذا نباید وقایع بعد از بازداشت امام را یک هیجان صرف تلقی نمود. بلکه به حق باید آنرا یک خیزش و قیام دانست که بسیاری از معادلات انقلاب را رقم زد.

 

کمی دور اندیشانه که بنگریم، خواهیم دانست که یک عنصر اصلی در مردم رشد و تکامل و تبلور یافت. و آن عنصر خیزش و قیام است.

به آیه 25 سوره مبارکه حدید که بنگریم، به صراحت می بینیم که خداوند عنصر اصلی تحقق قسط و عدل و ایجاد حکومت الهی را قیام مردم بر اساس آموزه های کتاب آسمانی و تبعیت از رهبری الهی می داند. و این عناصر از نیمه خرداد سال 1342 تجمیع گردید که باعث تحقق انقلاب اسلامی شد.

حال نکته این است که، همین مسئله می تواند درسی و آموزه ای برای فهم بیشتر شرایط ظهور امام زمان عج گردد.

وجود کتاب الهی، رهبری برگزیده الهی و قیام مردمی، عناصر اصلی تحقق ظهور هستند. از این روست که امام ره انتظار فرج را از نیمه خرداد می دانند و معتقد هستند؛ حال که مردم آگاه شده و رمز موفقیت را در قیام عمومی می بینند، پس وقوع ظهور امام عصر عج دور از انتظار نیست.

آری، می توان توقع ظهور داشت. به شرط اینکه وظیفه خود را در قبال آن بشناسیم و در صدد انجامش برآییم.

البته قصد حقیر در این نوشتار قیاس انقلاب اسلامی با ظهور حضرت حجت عج نیست. بلکه غرض شناخت و تعریف شرایط است که در صورت تحقق منجر به وقوع نتیجه خواهد شد. و بدانیم که از پس امروز بود فردایی...

امروز انقلاب و فردا ظهور، ان شاءالله

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی