علی صدیقی پاشاکی

دغدغه هایی از جنس فرهنگ و مذهب

علی صدیقی پاشاکی

دغدغه هایی از جنس فرهنگ و مذهب

علی صدیقی پاشاکی
پیوندهای داخلی وبلاگ

حلقه وصل

سه شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۵۹ ق.ظ

 

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ 1

و جن و انس را نیافریدم مگر براى آنکه مرا عبادت کنند

 

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا ۚ وَمَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِکَ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ 2

خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‌اند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین قرار دهد، همان گونه که کسانى پیش از ایشان را جانشین کرد، و قطعاً دینى را که خداوند براى آنان پسندیده است، براى آنان استقرار و اقتدار بخشد و از پى ترسشان امنیّت را جایگزین کند، تا (تنها) مرا بپرستند و چیزى را براى من شریک نگیرند، و هر کس بعد از این، کفر ورزد پس آنان همان فاسقانند.

 

در نگاه کلی شاید این دو آیه ارتباطی به هم نداشته باشند. اما پیوند این دو آیه بسیار نزدیک است.

یکی هدف خلقت، و دیگری چگونگی تحقق هدف خلقت را بیان می نماید.

اما حلقه وصل این دو، واقعه مبارکی است که اساس خلقت را شامل شده است. ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها همان حلقه وصل است. که ثمره این ازدواج آمدن کسی است که محقق کننده وعده الاهیست.

آری منجی عالم محصول این ازدواج مبارک است. او کسی خواهد بود که عبادت را در جهان فراگیر نموده و بشر را به هدف نهایی خواهد رساند.

 


 

1. سوره مبارکه ذاریات، آیه 56

2.سوره مبارکه نور، آیه 55

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی