علی صدیقی پاشاکی

دغدغه هایی از جنس فرهنگ و مذهب

علی صدیقی پاشاکی

دغدغه هایی از جنس فرهنگ و مذهب

علی صدیقی پاشاکی
پیوندهای داخلی وبلاگ

نوروز و مسائلش

شنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷ ب.ظ

 

 

عیسی بن مریم گفت: خدایا! ای پروردگار ما! برای ما از آسمان سفره ای پر از غذا نازل کن تا عیدی باشد برای اهل زمان ما و نسل آینده ما، و نشانه ای از سوی تو؛ و ما را روزی بخش که تو بهترین روزی دهندگانی. 1

در روایات اسلامی، هر گاه سخن از عید به میان آمده است، با مفاهیمی چون توبه، پاکی، بازگشت، برکت و ... همراه بوده است.

عید زمانی برای تأمل و اندیشیدن است. زمانی برای رجوع و بازگشت به خویشتن خویش. زمانی که باید در پاکی و لطافت غرق شویم. و هنگامه ایست که خداوند به واسطه این رجوع و اندیشه و بازگشت به اصل خویشتن و پاکی، برکت لایزال خود را نازل می کند. و آنچنان که عیسی مسیح علیه السلام این پیامبر عظیم الشأن و والای الهی از خداوند طلب مائده (سفره) آسمانی نمود که از جانبش برکت فرو فرستند، تا عید باشد. و سزاوار این است که در روز عید دعاها خوانده شده و رحمت و برکت از خداوند مسئلت شود.

در فرهنگ اسلامی زمانی عید اطلاق می گردد که بندگی به کمال برسد و مومنین به تکلیف الهی خود عمل نموده باشند. عید قربان و فطر نمونه های بارزی از این قبیل هستند. و همچنین زمانی است که خداوند نعمت کامل و حقیقی خود را عطا کرده باشد. و غدیر گویای این اکمال و اتمام است.

و نوروز این واژه زیبای بهجت آفرین، همان طراوت و پاکی و بازگشت و نو شدن و سرزندگی را تداعی می کند. چنان که غبار از شهر و خانه و جامه بر می گیریم، بهتر که غبار از دل بشوئیم. و دل را با خالق معبود یکدله سازیم. و با خلق او نیز به اخلاق نیکو رفتار نماییم. کینه ها و کدورت ها را بزدائیم. دل را جامه نو بپوشانیم و بازگشت به اصل حقیقی را آغاز کنیم. نوروزی داشته باشیم در بهترین حالات معاشرت و مراودت با سایرین و صد البته با خود.

 

روزگارمان را تازه کنیم به نوزایی امید و امیدواری به مسیر پیموده و باقی مانده.

بهار جان را طلب کنیم با دعای فرج برای ظهور بهار دلها. که به حق در شأن او گفته اند: السلام علیک یا ربیع الانام (سلام بر تو ای بهار خلقت). و این یکی از زیبا ترین تلاقی هاست که در روایت زیر نمونه ای از آن را می خوانیم.

یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام به نام معلی می گوید در صبحگاه نوروز به حضور ایشان رسیدم. حضرت از من پرسید معلی، آیا از امروز چیزی می دانی؟ گفتم خیر، ولی ایرانیان امروز را گرامی می دارند و در آن روز به یکدیگر هدیه و عیدی می دهند.

امام فرمود سوگند به آن خانه کهن که در مکه است، این روز یک ریشه کهن دارد که من برایت توضیح می دهم تا آن را بدانی.

آنگاه فرمود:

1.       نوروز همان روزی است که خداوند از بندگان خود میثاق گرفت که بنده خدا باشند، برای او شریک قائل نشوند و غیر از خداوند کسی را عبادت نکنند. و اینکه ایمان بیاورند به انبیا و حجت های او و ائمه علیهم السلام

2.       نوروز همان روزی است که برای اولین مرتبه خورشید طلوع نمود، و بادها وزیدن گرفت و زمین ساخته شد.

3.       نوروز روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی نشست.

4.       نوروز همان روزی است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، حضرت علی (علیه السلام) را بر دوش گرفت و بت های قریش را از بالای کعبه به زمین ریخت. همچنان که حضرت ابراهیم (علیه السلام) بت ها را شکست.

5.       نوروز روزی است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، حضرت علی (علیه السلام) را در محل غدیر خم به مردم به عنوان امیرالمؤمنین معرفی کرد و در روز دیگر دوباره بیعت گرفت.

6.       نوروز روزی است امیر المومنین بر اهل نهروان پیروز گشت.

7.       نوروز همان روزی است که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور پیدا می کند و بر دشمنان عدالت پیروز می گردد و حکومت عدل اسلامی تشکیل می دهد.

هیچ نوروزی نیست مگر این که ما در آن روز منتظر فرج هستیم، زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست. ایرانیان آن را حفظ کردند و شما آن را از دست نهادید و ... 2

نوروز نه فقط یک عید باستانی بلکه بیشتر یک عید اسلامی و دینی است، که این روایت به خوبی اهمیت نوروز را در روایات اهل بیت نشان می دهد. و زمانی اهمیتش بیشتر می شود که می بینیم برای این روز آداب خاصی را تعیین می نمایند. چنان که فرمودند: در این روز غسل کنید و بهترین لباسها و عطرهای خود را استفاده نمایید. و بهتر اینکه روزه دار باشید.

و پر واضح است که این دو (عید اسلامی و باستانی) نه تنها هیچ تعارضی با یکدیگر ندارند، بلکه کاملا همپوشانی داشته و فلسفه وجودی هر دو یکیست. جان و تن را نوروز پالایش نماییم و شکر گذار پروردگاری باشیم که نعمتهایش را بر ما ارزانی داشت.

در پایان این روایت مزاح گونه از امیر المومنین را یادآور می شویم که: شخصی ایرانی برای حضرت علی علیه السلام هدیه ای آورد. حضرت پرسیدند: برای چه مناسبت است. پاسخ دادند امروز در نزد ما ایرانیان روز نوروز است. آنگاه حضرت فرموند: پس اگر توانستید هر روز را نوروز نمایید. 3

پس به قول امیر المومنین هر روزتان نوروز باد.

 


 

منابع:

1.       سوره مائده آیه 114

2.       مستدرک الوسائل، جلد ۶، صفحه ۳۵۲

3.       مستدرک الوسائل، جلد ۶، صفحه ۳۵3

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی