علی صدیقی پاشاکی

دغدغه هایی از جنس فرهنگ و مذهب

علی صدیقی پاشاکی

دغدغه هایی از جنس فرهنگ و مذهب

علی صدیقی پاشاکی
پیوندهای داخلی وبلاگ

دستگاه تربتی خداوند چگونه عمل می کند؟

شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۴۰ ق.ظ

دستگاه تربتی خداوند چگونه عمل می کند؟

 

تربیت از دیدگاه خداوند رشد و کمال است که با علم و آزمون و آزمایش توامان و پیوسته است. لذا از ابتدای شروع تربیت، انسانها همواره در معرض آزمایش و ابتلائات گوناگون قرار می گیرند. و آنگاه که آزمون به پایان برسد و افراد موفق شوند خداوند به تربیت یافتگان بشارت می دهد و تبریک می گوید. آیات زیر شاهد خوبی بر این سبک تربیتی می باشد.

 

وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ 155 الَّذینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ 156 أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ 157 . 1

و بی تردید شما را با چیزی از ترس و گرسنگی و کاهش بخشی از اموال و عزیزان و محصولات [ثمرات زندگی از قبیل زن و فرزند] آزمایش می کنیم. و صبرکنندگان را بشارت ده. کسانی که چون بلا و آسیبی به آنان برسد می گویند: ما مملوک خدا هستیم و قطعا به سوی او باز می گردیم. آنان همان کسانی هستند که درودها و رحمت از طرف پروردگارشان بر آنان است و همانهایی هستند که هدایت یافته اند.


حضرت على علیه السلام نیز در این باره مى‌فرماید: «ان الله یبتلى عباده عند الاعمال السیئة بنقص الثمرات و حبس البرکات و اغلاق خزائن الخیرات لیتوب تائب و یتذکّر متذکّر» 2

همانا خداوند، بندگان خود را به خاطر اعمال فاسدشان، به کمبود محصول و حبس برکتها و بسته شدن منابع خیر، گرفتار مى‌کند تا شاید متذکّر شوند و توبه نمایند.

این روایت در واقع بیان گر این نکته است که مومنان با این کار رشد می یابند و تربیت می شوند. و به همین دلیل است که می گویند:

هر که در این بزم مقرب تر است // جام بلا بیشترش می دهند.

یعنی اینکه بلاها نشانه عذاب و دوری از خداوند نیستند. بلکه دلیلی بر اهمیت مومن در پیشگاه خداوند اراده خداوند بر رشد و تربیت و ترقی اوست. و هر کس درمعرض آزمایش بیشتر قرار بگیرد، قطعا بیشتر مورد توجه بوده است. و توجه بیشتر یعنی محبت و نزدیکی بیشتر.


1. سوره بقره آیات 155 الی 157

2. نهج‌البلاغه، خطبه 143

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی